Канівець О.В., Канівець І.М. ВІРТУАЛЬНА РЕАЛЬНІСТЬ У НАВЧАННІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D» :: Всеукраїнська науково-практична Інтернет-конференція «Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D»: доступність, діалог, динаміка» :: ІІ Всеукраїнська науково-практична Інтернет-конференція «Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D»: доступність, діалог, динаміка» (19-23 лютого 2018 р.).
Канівець О.В., Канівець І.М. ВІРТУАЛЬНА РЕАЛЬНІСТЬ У НАВЧАННІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри загальнотехнічних дисциплін, Полтавська державна аграрна академія, alex_21_2222@yahoo.com
Канівець Ірина Михайлівна
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальнотехнічних дисциплін, Полтавська державна аграрна академія, ira.gorda80@gmail.com
ВІРТУАЛЬНА РЕАЛЬНІСТЬ У НАВЧАННІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Будь-яка діяльність починається з постановки мети та створення позитивної мотивації, яка б стимулювала особистість на її виконання, забезпечуючи успіх та розвиваючи інтерес до її змісту. Зокрема, психологи та педагоги стверджують, що мотивація – первинна складова навчально-виховного процесу і успішне оволодіння студентами знаннями та уміннями залежить в основному від розвитку позитивної мотивації, а не тільки від природних здібностей.
У наслідок цього виникає необхідність у тому, щоб мотивувати студентів до навчання, а завдання викладача полягає у тому, щоб перевтілити процес здобуття знань у потребу, яка виступатиме у ролі мотиву навчання. Ефективна мотивація студентів до навчання – один із найбільш дієвих способів підвищити якість навчання. Велика майстерність та професіоналізм викладача полягає у тому, щоб зацікавити своїм предметом, сформувати у студента пізнавальний інтерес.
Вирішити дане завдання допоможе використання сучасних інформаційних технологій в освітньому середовищі – віртуальної реальності (ВР), що моделюється комп’ютером і виступає у ролі особливої інформаційної технології, яка «переносить» людину у штучний світ, де всі об’єкти представлені у тривимірному просторі.
Останнім часом питання використання технологій віртуальної реальності набуває актуальності у всьому світі, як способу кращого розуміння та запам’ятовування матеріалу, адже будь-які навички засвоїти легше, якщо тренуватися в інтерактивному та тривимірному середовищі.
Проблемами віртуальної освіти займалися науковці: А. Засєкін, Р. Павлюк, Ю. Лемешко, Н. Гнедко, С. Єрохін, О. Греб’юк, Ю. Ткач, Н. Половая, М. Томчук, В. Сєліванов, Л. Сєліванов та інші, але, на жаль, досліджень віртуальної реальності та її використання в навчанні студентів, в тому числі і технічних спеціальностей, вкрай мало.
Віртуальна реальність – ідеальне навчальне середовище. Сприйняття віртуальної моделі з високим ступенем достовірності дозволяє якісно і швидко готувати фахівців технічного профілю [1].
Дана інноваційна система використовується вже у медицині, мистецтві, нерухомості та інших галузях. Серед кращих проектів варто відзначити такі, як: LABSTER – інтерактивний 3D-проект, у якому студенти можуть дистанційно здійснювати експерименти в наукових хімічних та біологічних лабораторіях з повним комплексом обладнання; Expeditions pioneer program – програма, що дає змогу здійснювати віртуальні екскурсії екзотичними і дивними місцями нашої планети; ER/VR (Virtual reality medical training simulation) – проект, що переносить студентів та інтернів у палати, де їм належить вжити заходів, які врятують пацієнта; The apollo 11 virtual reality experience – гра, що пропонує відправитися на Місяць у космічному кораблі «Аполлон-11», яка з високою точністю відтворює всі деталі запуску, польоту і посадки; Lecture VR – проект пропонує серію знакових лекцій з наочною візуалізацією, які можна відвідати як індивідуально, так і в складі групи [2].
Отже, ВР-технології створюють віртуальний простір, який занурює студентів у світ будь-якої тематики, допомагаючи сконцентруватися на її засвоєнні. Вивчаючи, наприклад, будову сільськогосподарських машин студенти потрапляють на майданчик із технікою, спостерігаючи при цьому назви деталей і вузлів та проводячи їх віртуальне налагодження.
У наслідок цього застосування технологій віртуальної реальності в навчанні дозволяє:
- дати студенту не тільки теоретичний, а і практичний досвід;
- зменшити вплив відволікаючих чинників, що перешкоджають кращому сприйняттю інформації;
- пояснити складні для розуміння технологічні процеси [3].
Таким чином, навчання з використанням віртуальної реальності, надасть можливість викладачам не тільки дистанційно проводити лекції та семінари, а також опрацьовувати студентами матеріал із самостійної роботи та закріпити теоретичні знання на практиці, що покращить в цілому якість і швидкість запам’ятовування здобутих знань. Технології віртуальної реальності дозволяють в повній мірі використати відому істину про те, що людина отримує 80 % інформації з навколишнього світу за допомогою зору, але при цьому запам’ятовує тільки 20 % побаченого; 40 % того, що вона бачить і чує, і 70 % того, що вона бачить, чує і практично відтворює. Тому, на нашу думку, питання розробки та впровадження програм віртуальної реальності у навчальний процес підготовки студентів технічних спеціальностей є актуальним та потребує подальшого дослідження.
Список використаних джерел
1. Центр визуализации и виртуальной реальности для науки и образования. [Электронный ресурс]: [Интернет-портал]. – Электронные данные. – [Webinar, 2008-2018]. – Режим доступа: http://ve-group.ru/3dvr-resheniya/obrazovanie-i-nauka/ (дата обращения 18.02.2018).
2. Ткач Ю. VR-технології як метод і засіб навчання / Ю. Ткач // Освітологічний дискурс. – № 3-4 (18-19). – 2017. – С. 309-322.
3. Технологии виртуальной реальности в обучении [Электронный ресурс]: [Интернет-портал]. – Электронные данные. – [Webinar, 2008-2018]. – Режим доступа: http://academy.webinar.ru/journal/tehnologii-virtualnoj-realnosti-v-obuchenii/ (дата обращения 18.02.2018).
» Єрмак І.О. ВПРОВАДЖЕННЯ ІКТ У НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ДЛЯ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ХУДОЖНЬОГО СПРЯМУВАННЯ
» Бровко Л.В., Стеценко О.О. ГУРТКОВА РОБОТА – СКЛАДОВА ТВОРЧОЇ САМОСТІЙНОСТІ СТУДЕНТІВ
» Фурсов І.С. ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В НАВЧАННІ, ЇХ ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ
» Чхало О.М. ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННІ ДИСЦИПЛІНИ «АНАЛІТИЧНА ХІМІЯ»
Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D» :: Всеукраїнська науково-практична Інтернет-конференція «Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D»: доступність, діалог, динаміка» :: ІІ Всеукраїнська науково-практична Інтернет-конференція «Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D»: доступність, діалог, динаміка» (19-23 лютого 2018 р.).